24 Ocak 2013 Perşembe

Karnesi Başarısız Diye Çocuğa Ceza Vermeyin

Başarılı olan öğrenciler ve ebeveynleri için karnelerin alındığı günler mutluluk vericiyken başarısız olan öğrenciler ve aileleri için ne yazık ki durum hüsranla karşılanabiliyor. Başarısızlıklarından dolayı kızılacağını, cezalandırılacaklarını düşünen çocuklarda evden kaçma, karne notlarını düzeltmeye çalışma, yalan söyleme gibi davranışların yanı sıra kaygı bozuklukları ve depresyon gibi birçok psikolojik sorun da görülebiliyor. 'Karneler alındığında başarısız olduğu görülen öğrencilere nasıl davranılmalı, hangi davranışlar çocukların motivasyonunu artırır ve başarısızlıklarının üstesinden gelmesine yardımcı olur' gibi soruların yanıtlarını Liv HOSPITAL Çocuk-Ergen Psikoloğu Zeren Kadıoğlu verdi. Karnede zayıf derslerin olması yalnızca çocuğun zeka düzeyiyle ya da kişiliğiyle ilgili bir durum değildir.

Çocuğun çevresinde bu başarısızlığı etkileyen başka değişkenler de bulunabilir. Bunlar arasında aileden kaynaklanan sebepler ve okulla ilgili nedenler de olabileceği gibi, özel öğrenme bozukluğu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, depresyon gibi rahatsızlıklar ya da görme-işitme zorlukları gibi organik birtakım sorunlar da yer alabilir. Zaman zaman çocuğun ders çalışma tekniklerine yeteri kadar hakim olamaması, çalışma disipliniyle ilgili birtakım eksiklikler de çocuğun başarısızlığının altında yatan nedenler olabiliyor. Aile içi sorunlar çocuğu başarısızlığa sürükler Aileler başarısızlıkları için çocukları suçlayıp cezalandırırken çoğu zaman kendi eksikliklerinin ve hatalarının farkına varamazlar. Ders başarısızlıkları olan bazı çocukların ailelerinde de sorunlara rastlanabiliyor. Örneğin çocukla doğru ve sağlıklı iletişimlerinin olmaması, uygun ders çalışma ortamının sağlanamaması, çocuğa verilen disiplinde eksiklikler ve çocuğun gelişimi sırasında çevresinde yeteri kadar zengin uyaran bulunmamış olması gibi bazı durumlar da çocukta okul başarısızlığına neden olabilir. Bu nedenle okul başarısızlığı nedeniyle gelen çocuklarda mutlaka detaylı bir aile değerlendirmesi de yapılmalıdır. Sorunun ailenin tutumlarından ya da aile içi bir sorundan kaynakladığı gözlemlenirse bireysel terapinin yönü çocuk odaklı aile terapisine doğru değişebilir. Çocuk odaklı aile terapisinde amaç çocuğun okul başarısızlığının altında yatan aile kaynaklı yanlış tutumların fark edilmesi ve bu tutumların daha sağlıklı, çocuğu başarıya taşıyacak, potansiyelini ortaya koymasını sağlayacak olanlarla değiştirilmesidir. Ayrıca aile sistemindeki bazı sorunlar da çocuğun duygusal dünyasını olumsuz etkileyerek başarısız olmasına neden olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.